Hertel

Succesvolle turnaround na strategische heroriëntatie

Opdrachtgever
Hertel is een vooraanstaande, internationale, multi-disciplinaire dienstverlener in de industrie en biedt haar haar klanten ‘Asset Lifecycle Support’ middels steigerbouw, isolatie en corrosiebescherming. Hertel werkt met meer dan 10.000 medewerkers wereldwijd voor haar opdrachtgevers in sectoren als Oil & Gas, Process en Energy. Regio’s waarin Hertel acteert zijn Europa, Midden-Oosten, Caspian, Azië en Australië. In 2011 ging het bedrijf door een diep dal met ernstige verliezen en moest middels herfinancieringstrajecten overleven. Strategia heeft Hertel ondersteund in haar strategische heroriëntatie en turnaround.

Uitdaging
Na een fase van sterke groei moest het nieuwe topmanagement in 2011 hard ingrijpen om een einde te maken aan de ernstige verliezen die de continuïteit van de onderneming in gevaar bracht. De ontwikkeling van een nieuwe strategie, herstructurering en strikte implementatie van de turnaround moet de onderneming weer terugbrengen naar gezonde bedrijfsvoering. Hertel moest op vele fronten verbeteren en het vertrouwen van klanten en medewerkers terugwinnen. Strategia werd eind 2011 betrokken bij de herstructurering en ontwikkeling van de nieuwe strategische visie. Onderdeel daarvan was de opzet van een nieuwe Marketing & Communicatie-organisatie die het concern brede verbeterprogramma ‘Heart’ ging ondersteunen.

Aanpak
Namens Strategia werd Peter Bassa verantwoordelijk als Global Director Marketing & Communications voor de heropbouw van de wereldwijde Marketing & Communications (M&C)afdeling en lid van de Senior Management Committee. De M&C-organisatie werd op corporate- en landenniveau aangepast en met het nieuwe team werd een ambitieus meerjarenprogramma M&C ontwikkeld. De regio’s van Hertel werden ondersteund met de implementatie van de nieuwe strategie en diverse bedrijven die niet meer in de strategische scope pasten werden verkocht. Strak aan de strategie gekoppelde interne en externe communicatieprogramma’s moesten het vertrouwen weer terugbrengen in Hertel.

Resultaten
Met een strak geleide implementatie van de nieuwe strategie heeft Strategia haar ondersteuning aan de transitie van Hertel naar een gezonde onderneming succesvol afgerond. Hertel werd in 2015 in gezonde staat geacquireerd door de Franse branchegenoot Altrad. Hierdoor ontstond een leidende speler in industriële dienstverlening in Europa, het Midden-Oosten, Caspian, Azië en Australië met een omzet van ruim € 1,6 miljard en circa 17.000 medewerkers in dienst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *