Koninklijke Nooteboom Groep

Krachtige rebranding versterkt Nooteboom

Opdrachtgever
Koninklijke Nooteboom Groep is een leidende speler in de internationale markt voor speciaal transport. Actief in meer dan 100 landen realiseert Nooteboom circa € 100 miljoen met zo’n 450 medewerkers. Het familiebedrijf Nooteboom, opgericht in 1882, heeft een sterke traditie om haar klanten keer op keer te verrassen met baanbrekende innovaties. Om zich in de zeer competitieve markt onderscheidend te positioneren en het Nooteboom-merk beter bij te laten dragen aan het succes van de onderneming, ondersteunt Strategia Nooteboom bij het ontwikkelen van haar strategie en een onderscheidende branding.

Uitdaging
Binnen de transportsector kent het merk Nooteboom veel fans. Uitdagend was daarom de opdracht voor Strategia om samen met Nooteboom vanuit haar ‘customer-centric’ positionering een nieuwe merkstrategie te ontwikkelen. Het merk was weliswaar zeer bekend maar sloot niet meer aan bij de ambities van Nooteboom. De opdracht bestond uit het ontwikkelen van een nieuwe positionering en dat door te vertalen in de revitalisering van het merk en een daarbij horend intern- en extern communicatieprogramma.

Aanpak
De re-branding vond plaats in 2016 na een strategische analyse en werd gecombineerd met de succesvolle introductie van een nieuw trailerconcept MANOOVR. Diverse internationale innovatieprijzen onderbouwden de positionering van Nooteboom als een innovatieleider in de markt van het speciale transport. De nieuwe branding en geïntegreerde aanpak van de marketingcommunicatie werd gedragen door een intelligent contentplatform waarin de diverse tools als nieuwe website, corporate magazine, beurzen en pr slim op elkaar werden afgestemd. In 2017 kreeg deze aanpak een ‘live’ vervolg met de viering van het 135-jarig bestaan waarin tijdens diverse events het merk Nooteboom een stevige impuls kreeg.

Resultaten
De nieuwe merkstrategie onderstreept de unieke positie van Nooteboom als ‘customer-centric’ organisatie. Alle inspanningen in de onderneming zijn erop gericht om de beleving van het merk bij klanten te maximaliseren. Communicatiemiddelen zijn sterk geprofessionaliseerd waarbij persoonlijke engagement en digital elkaar versterken. Datamanagement gaat een steeds belangrijker rol spelen in de M&C-strategie. Intern zijn de merkwaarden doorvertaald in een ‘living the brand’ aanpak waarvoor diverse nieuwe middelen zijn ontwikkeld.