Samenwerken aan een MVO-strategie met impact

Samenwerken aan een succesvolle MVO-strategie met impact.

MVO verslag CleanLease: Het pad naar duurzaamheid.

Samenwerken aan een duurzame MVO-strategie met impact.

Al meer dan 100 jaar is CleanLease gespecialiseerd in het reinigen en verhuren van hoge kwaliteit textiel. Met haar hoogwaardige dienstverlening is ze een onmisbare leverancier voor ziekenhuizen, zorginstellingen en vakantieparken, zowel in Nederland als in België. In de loop van de tijd is ze van een locale wasserij uitgegroeid tot de marktleider met maar liefst 2.300 medewerkers verspreid over 27 vestigingen.

Ketenbreed werken aan een succesvolle MVO-strategie
Het wordt steeds belangrijker voor CleanLease om ketenbreed samen te werken aan een succesvolle MVO-strategie en daarvoor een concreet programma te ontwikkelen. Strategia heeft CleanLease ondersteund om haar MVO-strategie verder te ontwikkelen en daarvoor een concreet MVO-programma op te zetten. Richtinggevend zijn daarbij geselecteerde Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Doel van het meerjarenprogramma is om zoveel mogelijk impact te bereiken en daarom over de grenzen van de eigen organisatie heen te kijken.

Meer weten? Neem dan contact met ons op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ambitie om impact te realiseren
Binnen al de CleanLease-vestigingen en op centraal niveau vinden vele initiatieven plaats op het gebied van MVO. Dit wordt gestimuleerd vanuit de ambitie van CleanLease om op het vlak van duurzaamheid daadwerkelijk impact te realiseren. Strategia is gevraagd om CleanLease te helpen om een beter inzicht te krijgen in al die activiteiten en om daarvoor een gestructureerd programma met concrete, meetbare, doelstellingen te ontwikkelen.

Transparante verslaglegging
Met de publicatie van het MVO-verslag is het een goed moment om daar even bij stil te staan en te bekijken wat we met elkaar bereikt hebben. We zijn er trots op dat CleanLease erin is geslaagd om in de afgelopen twee jaar grote vooruitgang te boeken. De resultaten worden jaarlijks getoetst door de Stichting MVO Register en transparant door CleanLease gepubliceerd. De informatie zoals die wordt weergegeven in het MVO Register wordt getoetst door Fira Sustainability.

Het MVO Register heeft via haar TIM-meting het MVO-programma van CleanLease gemeten. TIM staat voor: Transparantie, Impact en Management. Op basis van 21 criteria verdeeld over deze drie categorieën wordt een gewogen gemiddelde score berekend. De scorecard kent een maximum van 5 sterren. CleanLease heeft in 2021 een flinke vooruitgang geboekt op met name de onderdelen Impact en Management waardoor de score voor 2021 uitkwam op een gewogen gemiddeld van 0,76 (2020: 0,59). Dit resulteerde in een TIM-score van 4 sterren (2020: 3 sterren).

Integrale aanpak
Een mooi resultaat dat behaald is dankzij de samenwerking met diverse stakeholders. Niet individueel, maar door samen met leveranciers, partners, klanten en natuurlijk de mensen van CleanLease zelf op te trekken. Door de hele keten heen en op een breed terrein. Van productieprocessen, logistiek, product development en procurement van materialen tot en met thema’s als duurzame inzetbaarheid van medewerkers, arbeidsrechten in de keten en het creëren van werkgelegenheid voor kwetsbare groepen. Kortom: een integraal en ambitieus programma!

Het pad naar Duurzaamheid
We zijn trots op de behaalde resultaten en de mooie weerslag daarvan in het recent verschenen MVO-verslag ‘Het pad naar Duurzaamheid’ dat Strategia samen met het CleanLease team, ontwerpbureau Liquidificador en de Stichting MVO Register heeft gemaakt!

Nieuwsgierig over deze case?