Cases-Strategie Nooteboom

Nooteboom – Speciaal transport/Logistiek

Opdrachtgever
Royal Nooteboom Group is een leidende speler in de internationale markt voor speciaal transport. Actief in meer dan 100 landen realiseert Nooteboom circa € 100 miljoen met zo’n 450 medewerkers. Familiebedrijf Nooteboom heeft een sterke traditie om haar klanten keer op keer te verrassen met baanbrekende innovaties. Om zich in de zeer competitieve logistieke markt onderscheidend te positioneren en gezond verder te groeien, heeft Strategia Nooteboom ondersteund bij het ontwikkelen van haar meerjarenstrategie.

Uitdaging
Nooteboom heeft de afgelopen jaren flinke vooruitgang geboekt met de introductie van onder andere een nieuw trailerconcept MANOOVR en met de revitalisering van haar merk. De concernstrategie voor de komende jaren moet richting gaan geven aan de verdere gezonde groei van Nooteboom in een logistieke sector die voor flinke uitdagingen komt te staan.
Uitdaging: De nieuwe strategie moet de winstgevendheid van de onderneming de komende jaren flink verbeteren en Nooteboom positioneren als de meest klantgerichte totaalleverancier in speciaal transport.

Nooteboom – Van trailerbouwer naar innovatieve en meest klantgerichte totaalleverancier in speciaal transport

Nooteboom

Aanpak
De aanpak van de strategie is opgezet vanuit ‘execution first’. Door verschillende teams te betrekken vanuit marketing & sales, engineering, productie en management tijdens het proces werd de in het bedrijf aanwezige expertise maximaal ingezet. Extern onderzoek toetste de bevindingen en analyses. Inzet van diverse analysetools en innovatiemodellen tijdens de dynamische workshops zorgden voor een ambitieus en innovatief strategisch plan. Tijdens het proces dat vijf maanden in beslag nam, legde sterke betrokkenheid bij diverse lagen in de onderneming de basis voor een goed ontvangen eindresultaat.

Resultaten
Een innovatief, solide onderbouwd en breed gedragen, strategisch programma dat nieuwe zakelijkheid toevoegt aan een internationaal familiebedrijf met ambities. Business intelligence, ontwerp- en productiemethodes en business modellen zijn vernieuwd en in alle lagen van de organisatie tot een vast onderdeel gemaakt van de realisatie van het strategisch programma. Door het bedrijf heen wordt een breed investeringsprogramma uitgerold om Nooteboom uit te bouwen tot de meest klantgerichte logistieke partner voor haar opdrachtgevers en een moderne producent van special trailers.