Cases-Hertel

Hertel – Industriële services

Steigerbouw at work

Hertel – succesvolle turnaround

Hertel is een leidende, internationale, multi-disciplinaire dienstverlener in de industrie en biedt haar haar klanten ‘Asset Lifecycle Support’ middels steigerbouw, isolatie en corrosiebescherming. Hertel werkt met meer dan 10.000 medewerkers wereldwijd voor haar opdrachtgevers in sectoren als Oil & Gas, Process en Energy. Regio’s waarin Hertel acteert zijn Europa, Midden-Oosten, Caspian, Azië en Australië. In 2011 ging het bedrijf door een diep dal met ernstige verliezen en moest middels herfinancieringstrajecten overleven. Eind 2011 werd Strategia betrokken bij de herstructurering en ontwikkeling van de nieuwe strategische visie. Namens Strategia werd Peter Bassa verantwoordelijk als Global Director Marketing & Communications voor de heropbouw van de wereldwijde Marketing & Communications (M&C) en lid van de Senior Management Committee.

In het meerjarenprogramma M&C ging in 2012 alle aandacht uit naar ‘overleven’ en het ondersteunen van de herstructurering. Ook de M&C-organisatie op corporate en landen niveau werd aangepast. In 2013 werd op mondiale schaal het marketing & communicatieprogramma nieuw leven ingeblazen en geprofessionaliseerd. Het verbeterprogramma ‘Heart’ werd intensief ondersteund en er volgde een wereldwijde re-branding. Een modulaire uitgebreide M&C-toolbox werd in nauwe samenwerking met de internationale M&C-organisatie ontwikkeld en geimplementeerd. De omslag kwam in 2014 waarna de aandacht na de borging van het communicatieprogramma in de regio’s verschoof naar strategie, business intellingence en key account management.

Na deze intensieve periode van herstructurering, consolidatie en terugkeer naar winstgevendheid werd het bedrijf in 2015 in gezonde staat geacquireerd door een Franse branchegenoot. Hierdoor ontstond een leidende speler in industriële dienstverlening in Europa, het Midden-Oosten, Caspian, Azië en Australië met een omzet van ruim € 1,6 miljard en circa 17.000 medewerkers in dienst.

Met de verkoop aan Altrad werd de ondersteuning door Strategia aan de complete transitiefase van Hertel succesvol afgerond.

Hertel – Target Zero/Safety

Target Zero: wereldwijd naar een ongevalsvrije werkplek in de industrie
Ondanks alle veranderingen die Hertel doormaakte, bleef de aandacht voor veiligheid company value nr 1 en de absolute prioriteit houden. Met een vooruitstrevend HSE-programma werd in alle regio’s van Hertel voortdurend gewerkt aan het speciaal ontwikkelde Target Zero programma. Doel: ‘zero harm to people and environment’. Strategia ontwikkelde samen met de HSE-afdeling een zeer uitgebreid instrumentarium van policy, HSE framework tot een uitgebreide HSE-toolkit toepasbaar voor alle regio’s in het bedrijf. Rapportages, bijeenkomsten, interne communicatie en het naar de klanten uitdragen van de visie en aanpak van Hertel naar klanten leverden resultaat en respect bij opdrachtgevers.

Logo Atrad Hertel

Overname Hertel door Franse branchegenoot
Strategia leverde op diverse fronten ondersteuning aan het verkoopproces van Hertel aan de Franse branchegenoot Altrad. Zowel op het gebied van business intelligence als in- en externe communicatie werd ondersteuning verleend aan dit proces. Markt-, concurrentie- en bedrijfsinformatie werd geanalyseerd en geleverd in het kader van de toetsing door Europese toezichthoudende instanties.

Op communicatiegebied werd op vele manieren de overname van Hertel ondersteund; via webcasts, videomessages van de CEO tot meetings, presentaties, informatie via de website, social en speciale newsletters. Extern werden een uitgebreide toolkit ontwikkeld voor alle externe stakeholders zoals klanten, leveranciers, financiële instellingen en de pers.

Bijzonder aan dit traject was dat Strategia vanuit Hertel de communicatie-aanpak ontwikkelde en coordineerde voor zowel Hertel als Altrad waardoor een uniforme en gelijktijdige communicatie gegarandeerd was.