Losberger De Boer

Employer branding van de marktleider in tijdelijke accommodaties

Opdrachtgever
Losberger De Boer bouwt volledig ingerichte tijdelijke accommodaties op veel grote (internationale) evenementen, zoals Lowlands, het KLM Open, de Tour de France, de Volvo Ocean Race, de RAI en voor veel bedrijven. Losberger De Boer is een leidende internationale speler in de verhuur van dergelijke accommodaties. Er werken meer dan 1100 medewerkers verdeeld over vier continenten. Omdat de projecten steeds complexer worden en andere vaardigheden gaan vragen van de medewerkers, heeft Strategia met Losberger De Boer gewerkt aan een vernieuwende employer branding campagne om het benodigde aantal nieuwe medewerkers met de juiste kwalificaties te kunnen werven.

Uitdaging
Losberger De Boer bouwt met haar tijdelijke accommodaties jaarlijks voor de grootste events. Dat vraagt veel van de medewerkers. Die worden dan ook gekenmerkt door grote betrokkenheid, vakmanschap en zelfstandigheid. De concurrentie om dit type medewerkers is groot. Daarbij komt het voor dat de bouw van de accommodaties regelmatig ertoe leidt dat men veel op reis is. Dat vraagt een gerichte aanpak die Losberger De Boer duidelijk boven het maaiveld moet doen uitsteken. Deze campagne was bovendien de eerste keer dat Losberger De Boer actief met haar employer brand aan de slag ging.

Aanpak
Om ervoor te zorgen dat de campagne ook door de teamleiders uit de verschillende landen werd gedragen, werd een kick off georganiseerd van een halve dag met de 30 leidinggevenden uit de verschillende landen. In sessies werd besproken wat men precies nodig heeft aan personeel, welke uitdagingen men tegenkomt om het juiste personeel te vinden en wat Losberger De Boer zelf daaraan kon doen. Verder kwamen onderwerpen als het gewenste werkgeversimago, de merkwaarden, de personality footprints van de onderneming en medewerker aan bod. De aanbevelingen met welke middelen en communicatiekanalen per land de campagne het beste uitgevoerd kon worden legden de basis voor het creatieve concept. Twee illustratoren zorgden voor een treffende visuele verslaglegging van de meeting en uitkomsten.

Resultaten
De nieuwe employer branding campagne werd getiteld: ‘A day at the office bij Losberger De Boer is altijd bijzonder’. Via video’s, advertising en online communicatie werden potentiële medewerkers uitgedaagd met de vraag: “Wat wordt jouw bucketlist aan projecten om aan meegewerkt te hebben?”. Uiteraard met beelden van eigen medewerkers en bijvoorbeeld de Volvo Ocean Race op de achtergrond. De aanpak past uitstekend bij het stoere imago van Losberger De Boer. Niet alleen het onderscheidend vermogen op de arbeidsmarkt heeft een stevige boost gekregen, dankzij het gebruik van eigen medewerkers in de campagne vergrootte de campagne intern de trots op de onderneming. Zo werkt de campagne succesvol naar buiten én naar binnen.